Email account aan thunderbird toevoegen.

  • Instructiefilm over thunderbird: http://www.youtube.com/watch?v=6Odug_qWKAA
  • U kunt hier thunderbird downloaden: http://www.mozillamessaging.com/nl/thunderbird/
  • Installeer daarna thunderbird op uw computer.
  • We gaan in dit voorbeeld uit van het voorbeeld domein test40.webawere.nl. Vervang dit door uw eigen domeinnaam. Als uw domein nog niet is verhuisd naar ons dan kunt u bij inkomende en uitgaande mailserver gebruik maken van de servernaam(zie de mail met accountgegevens). De servernaam zonder mail. ervoor.
  • Kies in het menu Extra voor Accountinstellingen en daarna onderin het scherm bij Accountacties voor Emailaccount toevoegen.

  • Vul hier de gegevens in die u zelf opgegeven heeft bij het aanmaken van de mailbox en klik op doorgaan. Zie https://www.web-oke.nl/faq/60 
  • Thunderbird gaat dan zelf dingen zoeken, klik echter gelijk op Stoppen
  • Vul de gegevens in zoals hieronder genoemd. Veranderd poort 25 in poort 465(zie https://www.web-oke.nl/faq/63) en verander de gebruikersnaam in het emailadres.

  • Klik daarna op Account aanmaken.
  • U krijgt dan een melding dat het certificaat onjuist is. U kunt dit gewoon accepteren, uitzondering opslaan etc. U kunt er ook voor kiezen om een stap terug te gaan en de inkomende EN uitgaande mailservernaam aan te passen. U valt dat de servernaam in ipv mail.uwdomein.xx. Dus in dit geval zou dat worden test40.webawere.nl voor inkomend en uitgaand. Klikken we dan weer op Acciount Aanmaken dan krijgen we deze keer geen melding. Enig nadeel is dat als uw domein een keer naar een andere server verhuisd u dit hier handmatig moet aanpassen. Maar dat gebeurd normaal niet zomaar.
  • Werkt STARTTLS niet zet thunderbird dan eens op SSL/TLS of op autodetectie